De E-mail Benchmark 2018: E-mailmarketing is hot!

24apr, 2018

Marketing Solutions Provider e-Village heeft dit jaar voor de 15e keer De E-mail Benchmark samengesteld. De 2018 editie staat boordevol cijfers en e-mailratio’s verkregen uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 14.000 campagnes. Wij zetten de belangrijkste statistieken en conclusies uit de benchmark voor jou op een rijtje en inspireren je graag om e-mailmarketing (nog) succesvoller in te zetten.

Afleveren en Ontvangen
De E-mail Benchmark staat vol met ratio’s en percentages. We beginnen bij het begin. Voordat de ontvangers een mail kunnen lezen moeten ze hem eerst ontvangen in hun mailbox, maar hoeveel % van alle e-mails wordt daadwerkelijk afgeleverd? Maar liefst 99,77% van alle e-mails bereikt de mailboxprovider. 0,23% van alle e-mails bereikt de mailboxprovider dus niet, dit noemen we de bounce ratio. In de B2B-sector ligt de bounce ratio hoger met 0,63%, in de B2C-sector ligt de bounceratio met 0,22% een stuk lager. Dat 99,77% de mailboxprovider bereikt wil echter niet zeggen dat al deze e-mails in de mailbox terecht komen. Deze e-mails kunnen nog in de spamfolder of folder ‘ongewenst’ komen. Dit kun je voorkomen door te zorgen voor een kwalitatief goede database, een goed ingericht afmeldproces en door je e-mails te testen.

De laatste jaren is er een trend zichtbaar in de open ratio. Deze stijgt gestaag en dat is ook dit jaar het geval. De open ratio in 2017 bedraagt 25,59%. De meeste van deze e-mails worden geopend op mobiel 55,48%. Als we de sectoren met elkaar vergelijken zien we dat in de B2B-sector meer e-mails worden geopend op desktop dan op mobiel. Daarnaast is de open ratio een stuk hoger in de B2B-sector met gemiddeld 30,02%.

CTR (Click Through Ratio) en CTO (Click To Open Ratio)
Niet alle percentages stijgen in de E-mail Benchmark van 2018. Een statistiek die daalt is de CTR. In 2015 lag de CTR nog op 3,83% inmiddels is deze afgedaald tot 3,45%. Wat laat de CTR dan zien? De CTR laat zien hoe relevant ontvangers jouw mail of campagne vinden en daarnaast hoe effectief deze is. Probeer de CTR te verhogen door gebruik te maken van duidelijke call-to-actions, sprekende titels, relevante afbeeldingen die doorlinken en gepersonaliseerde/gesegmenteerde content.

Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen de devices en sectoren. Ook hier zien we dat mobiel beter scoort dan desktop, openers klikken vaker door op mobiel dan op desktop 58,26% om 41,74%. De gemiddelde CTR ligt dichter bij elkaar 2,01% op mobiel en 1,44% op desktop. Als we de sectoren vergelijken zien we dat de B2B-sector niet alleen een hoger open ratio heeft, maar ook een hoger CTR dan de B2C-sector 4,17% t.o.v. 3,46%.

Net als de CTR is ook de CTO gedaald van 15,19% in 2016 naar 13,50% in 2017. De CTO laat het percentage ontvangers zien dat je mail heeft geopend en vervolgens heeft doorgeklikt. Met betrekking tot de devices en secotren geldt voor de CTO hetzelfde als de CTR. Er wordt meer doorgeklikt op mobiel (14,23%) dan op desktop (12,66%) en ook hier scoort de B2B sector iets beter dan de B2C-sector 13,86% om 13,48%

Verzenden
Het succes van je e-mails of campagne wordt beïnvloed door het moment waarop je e-mails verzend. Maar is er een perfecte verzenddag of een perfect verzendtijdstip waarop je altijd succes hebt? Nee die bestaat niet! Dit is per branche, per sector of zelfs per bedrijf verschillend. Hoe kom je er dan wel achter wat voor jou het beste moment is om e-mail te verzenden? Testen, testen en nog eens testen.

Verzenddag
In 2017 is woensdag de populairste verzenddag, 16,75% van alle mails worden op woensdag verstuurd. Veruit de minste mails worden in het weekend verstuurd. Op zaterdag 12,74% en op zondag 11,72%

Verzendingen per dag

De verschillen in de B2B-sector en B2C-sector zijn echter aanzienlijk. Vooral in de B2B-sector zijn er grote verschillen per dag. Donderdag en dinsdag zijn het populairst met respectievelijk 33,37% en 28,60% op grote afstand gevolgd door de overige werkdagen (woensdag 12,57%, maandag: 11,94% en vrijdag 10,74%). In het weekend wordt maar weinig gemaild door B2B-bedrijven slechts 1,94% van alle e-mails worden verstuurd op zaterdag, en op zondag zijn dit er nog minder met 0,84%. De overeenkomsten tussen de B2B-sector en B2C-sector zijn schaars. Zondag is ook in de B2C-sector de minst populaire verzenddag (11,90%) maar dan houden de overeenkomsten op. In de B2C-sector is woensdag de populairste verzenddag met 16,83%. Gevolgd door maandag (15,45%), donderdag (15,01%), vrijdag (14,02%), dinsdag (13,95%) en zaterdag (12,84%).

Natuurlijk wil je ook weten wanneer de open ratio’s per dag het hoogste zijn. Gemiddeld is dit op donderdag (28,62%), dinsdag (27,42%) en woensdag (27,14%). Per device verschilt dit weer, met dinsdag (13,14%) en donderdag (13,08%) als beste dagen op desktop en donderdag (15,54%) en zaterdag (15,32%) op mobiel. Met betrekking tot de sectoren kan geconcludeerd worden dat de open ratio in de B2B-sector een stuk hoger en constanter is dan in de B2C-sector 31,33% om 25,40%. Wat opvalt aan de open ratio’s in de B2B-sector is dat deze op zaterdag (33,80%) en zondag (33,60%) het hoogste zijn en dat terwijl er op die dagen nauwelijks gemaild wordt. Voor de B2C-sector geldt dat juist op deze dagen de open ratio’s het laagste liggen (zaterdag 24,80% en zondag 22,70%). Donderdag (27,50%) en dinsdag (26,30%) zijn in deze sector de populairst openingsdagen.

Openratio per dag

Open ratio per device

Openratio per sector

(Klik op de afbeeldingen om te vergroten)

Verzendtijdstip
De meest e-mails worden verzonden tussen 08:00 en 09:00 uur gevolgd door het verzendmoment om 17:00 uur. De meeste e-mails worden geopend tussen 09:00 en 10:00 uur met in de avond een kleine toename, tussen 19:00 en 20:00 worden ook veel e-mails geopend.

Voor de B2C-sector gelden dezelfde statistieken als hierboven beschreven. In de B2B sector daarentegen hebben we te maken met andere verzendpieken namelijk om 07:00 uur, 10:00 uur en om 12:00 uur. De meeste e-mails worden geopend om 10:00 uur.

Verzendingen en opens per uur B2C

Verzendingen en opens per uur B2B

(Klik op de afbeeldingen om te vergroten)

E-mailmarketing is hot!
E-mailmarketing is hot en wordt een steeds belangrijker marketingkanaal. Eén van de grote voordelen van e-mailmarketing is dat (bijna) alles meetbaar is. Dus ook het succes van je e-mails en campagnes. Bekijk eens of je open ratio boven of onder het gemiddelde ligt of wat een andere verzenddag met je statistieken doet. Hoe meet jij het succes van jouw e-mails en campagnes? Laat het weten in de reacties!

Wil jij onze blogs en andere nieuwsberichten maandelijks in je inbox ontvangen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Reageer op dit artikel

avatar
  Abonneren  
Abonneren op